Vedete din Romania

Vedete cu dus-intors

Migratia vedetelor dintr-o televiziune in alta da masura micului ecran romanesc. Analistii media vorbesc despre o breasla incapabila sa acopere cererea si, prin urmare, despre personalitati intersanjabile. In culise, oamenii de televiziune povestesc despre bani, emisie in prime-time si riscurile audientei.

Mihai Tatulici, Mihaela Radulescu, Mircea Badea, Andrei Gheorghe sau Florin Calinescu au facut parte in ultimii ani din portofoliile de vedete ale mai multor posturi autohtone. Fie ca au schimbat Pro TV-ul pe concurenta din Baneasa, televiziunea publica pe posturile comerciale sau canalele generaliste pe cele de nisa, romanii au putut sa ii vada migrind de la o sigla la alta, la intervale de ani sau de citeva luni.

Rocade si rivali

Cea mai mare influenta in miscarea de VIP-uri au avut-o Antena 1 si Pro TV. Cele doua posturi rivale duc, de la aparitia lor pe piata, o lupta continua in oferte si contraoferte de angajare. De altfel, un an reprezentativ in migratia vedetelor autohtone a fost 2003, cind Lucian Mindruta , Andrei Gheorghe, Ovidiu Ioanitoaia si sotii Zaharescu au plecat din Pro TV pentru Antena, motivindu-si alegerea prin oferte pe care nu le-au putut refuza. Cu citiva ani inainte, Teo Trandafir parasise Intactul cu tot cu producator pentru postul din Pache Protopopescu, la fel ca si Mihaela Radulescu. In general, publicul a cam venit dupa mine, ceea ce au simtit si cei care mi-au facut ofertele respective.

Niciodata n-am plecat din proprie initiativa, ci in urma unor oferte extrem de interesante si, cu o singura exceptie, am plecat doar atunci cind eram libera de contract. Sint multi factori care se iau in calcul si, cu toate acestea, poti calcula milimetric ratind totul, din cauza... publicului, stapinul absolut al telecomenzii!, povesteste realizatoarea Duminicii in familie.

Joc delicat

De altfel, transferul de imagine este cel care deosebeste migratia din fata camerelor de filmat de cea a oamenilor din presa scrisa. E un joc foarte delicat sa-ti legi numele de un brand. Pentru ca nu se stie niciodata care e mai puternic - brandul tau sau al firmei.

Exemplul lui Florin Calinescu este foarte bun. El a avut un virf de cariera cind a lucrat la Pro Tv, dar s-a demonstrat ulterior ca brandul lui ca persoana a fost mai slab decit cel al televiziunii. Pe de alta parte, cazul Mihaelei Radulescu este diferit, ea reusind sa se impuna indiferent de post. Chiar daca formatele emisiunilor au ajutat-o, cert este ca brandul ei a fost suficient de puternic, este de parere Ioana Avadani, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent.

La polul opus

Cei pe care migratia i-a lasat indiferenti au devenit puncte de sustinere pentru brandurile televiziunilor. Andreea Esca pentru Pro TV, Alessandra Stoicescu pentru Antena 1, Circotasii pentru Prima TV sau Andreea Marin pentru TVR. Vedetele de televiziune, ca si jucatorii de fotbal au dreptul sa aleaga de fiecare data oferta cea mai buna. E de discutat daca toti au si facut asa. Nu intotdeauna o suma mai mare la prima vedere inseamna si o oferta mai buna, spune Andi Moisescu, o marca inregistrata pro, adaugind ca echipa este principalul avantaj de a lucra la aceeasi televiziune.

Mihai Gainusa, care implineste cinci ani de cronica la Prima, sustine ideea. Nu sint adeptul unui loc de munca pentru mult timp, pentru ca ajungi sa te plafonezi, mai ales daca nu-ti plac oamenii sau daca salariul e mic. Devine frustrant. Insa in cazul nostru e diferit. Bineinteles ca daca am fi plecat la Pro TV ni s-ar fi dublat audienta. Parerea mea este ca televiziunea nu conteaza foarte mult, cea mai importanta este echipa, sustine circotasul.

Productia de vedete, in impas

In conditiile de minima dezvoltare intensiva si de simulare superficiala, mediul media nu este foarte formativ si creeaza, cu infime exceptii, «personalitati» perfect intersanjabile. Numarul de jurnalisti si numarul de produse media de pe piata romaneasca sint extrem de restrinse, iar oamenii si produsele repetitive si mimetice. Toata lumea face la fel, cam aceleasi citeva lucruri, sustine Bogdan Ghiu. Razvan Martin, de la Agentia de monitorizare a presei, explica miscarile de forte din televiziune prin raportul invers proportional intre calitatea oamenilor si numarul produselor media.

O prima consecinta este scaderea calitatii produselor media, pentru ca nu exista suficient de multi oameni pregatiti pentru a face fata in breasla. Avem o media supraaglomerata, aparent diversificata, luptindu-se pentru un public si o piata de publicitate care nu pot sustine atitea produse, adauga Martin.

Televiziunile noastre sint cantonate in jurul unui numar mic de oameni, asa cum sint ziaristii acreditati pe linga Presedintie, asa ca vedetele trec din televizune in televiziune. Tuturor ne-ar placea sa vedem mai multe fete noi. Stiu ca e greu sa produci o vedeta, insa cred ca merita incercat, spune Ioana Avadani.


Aboneaza-te la Newsletterul de stiri mondene ca sa primesti in fiecare dimineata ultimele noutati despre vedetele tale favorite.
  •   2006-02-08
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din vedete-din-romania

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Gabi Urda: Cum iti adaptezi garderoba la zilele fierbinti de vara

Expertul Acasa.ro, Gabi Urda, consultant de comunicare si stilist personal

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului